Ζητούν αναστολή της ένταξης των λογαριασμών για την έρευνα (ΕΛΚΕ) στο δημόσιο λογιστικό

Η οικονομική κατάσταση των πανεπιστημίων βρίσκεται στο επίκεντρο της διήμερης συνόδου πρυτάνεων, που συνεχίζεται σήμερα στην Αλεξανδρούπολη. Οι πρυτάνεις ανησυχούν για τη βιωσιμότητα των ιδρυμάτων, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα της λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ).

Τα πανεπιστήμια κρούουν “καμπανάκι”, ώστε να μην εφαρμοστεί η ένταξη των λογαριασμών στο δημόσιο λογιστικό, πράγμα που σημαίνει -όπως λένε- ότι θα είναι πιο δύσκολο να αποδεσμευτούν κονδύλια, μέσω των οποίων χρηματοδοτούν πάγιες ερευνητικές και έκτακτες ανάγκες τους. Χθες, μάλιστα, προηγήθηκε ειδική συνεδρίαση αντιπρυτάνεων και γραμματέων για το θέμα των ΕΛΚΕ των ΑΕΙ, που κατά σχετικό προεδρικό διάταγμα του περασμένου Αυγούστου, από 1.1.2017 πρέπει να ενταχθούν στο δημόσιο λογιστικό ως φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Οι πρυτάνεις διεκδικούν προσωρινή αναστολή της εφαρμογής του Π.Δ. και στη συνέχεια προσαρμογή του.

Υπενθυμίζεται ότι στην έκτακτη σύνοδο πρυτάνεων που έγινε νωρίτερα μέσα στον μήνα στην Αθήνα, ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου ενημέρωσε τους πρυτάνεις ότι στις 10 Ιανουαρίου είχε συναντηθεί με τον υπουργό Οικονομικών, τον εκπρόσωπο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και αντιπροσωπεία πρυτάνεων, ώστε να αποφασίσουν τις διαδικασίες για την τροποποίηση του σημερινού νομικού πλαισίου, στην κατεύθυνση της πιο ευέλικτης διαχείρισης των ειδικών λογαριασμών. Ακόμη τους παρουσίασε ένα σχέδιο έξι σημείων για την οικονομική τους ενίσχυση, που έτυχε θετικής αντιμετώπισης από τους ίδιους.

Τι άλλο συζητούν

Σήμερα οι πρυτάνεις θα συζητήσουν και για μια σειρά άλλων σοβαρών θεμάτων που τους είχε θέσει ο Κ. Γαβρόγλου, όπως η διοικητική αναδιάρθρωση και ενίσχυση του αυτοδιοίκητου των πανεπιστημίων (στην οποία περιλαμβάνεται και η κατάργηση των συμβουλίων ιδρύματος, η συγκρότηση Περιφερειακών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης, η επανασύσταση των πρυτανικών συμβουλίων), ένα νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, τα εξ’ αποστάσεως προγράμματα σπουδών (που είναι πλήρως ανεξέλεγκτα θεσμικά), η φοιτητική μέριμνα, το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Επί των ζητημάτων αυτών, πάντως, κατά τις πληροφορίες υπάρχει σύγκλιση απόψεων σε μεγάλο βαθμό.

Σημειωτέον, το υπουργείο ανακοίνωσε προ ημερών ότι η απόκτηση της Παιδαγωγικής Επάρκειας δεν πρέπει με κανέναν τρόπο να επιβάλει εκπτώσεις στη δομή των προγραμμάτων σπουδών που εξασφαλίζουν μία ουσιαστική εκπαίδευση στα συγκεκριμένα γνωστικά πεδία, και δεσμεύτηκε ότι θα προχωρήσει μέχρι τον Μάιο στη διατύπωση παιδαγωγικά άρτιων εκδοχών, από τις οποίες θα μπορούν να επιλέξουν τα διάφορα Τμήματα. Μέχρι τότε η απαίτηση Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας αναστέλλεται.

Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας

Το παρόν στη σύνοδο πρυτάνεων θα δώσουν σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας Κώστας Φωτάκης και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Γιάννης Παντής, προκειμένου να συζητήσουν -πέραν των ανωτέρω- και το ζήτημα του Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να υπάρξει συνεργασία των πανεπιστημίων, των ΤΕΙ και των ερευνητικών κέντρων, στους τομείς της έρευνας.

avgi.gr/