Μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα με πληροφορίες φοίτησης και διαβίωσης σε ξένους που θέλουν να σπουδάσουν στην Ελλάδα δημιούργησε ερευνητική ομάδα του Χαροκοπείου, που στηρίχθηκαν στην προπτυχιακή εργασία του Αφγανού μεταπτυχιακού φοιτητή Αράς Χεμάτι.

{ad}

Η δράση «studyingreece.edu.gr» τέθηκε πλέον υπό την αιγίδα των υπουργείων Εξωτερικών και Παιδείας, που φιλοξενεί τον σύνδεσμο στην αρχική του σελίδα και φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως εργαλείο προσέλκυσης ξένων φοιτητών.

«Διαπιστώσαμε ότι η Ελλάδα είναι από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που δεν διαθέτει διαδικτυακό τόπο. Οι πληροφορίες είναι ελάχιστες, διάσπαρτες και στα ελληνικά. Ενας δυνητικός φοιτητής θα αποθαρρυνθεί, ειδικά όταν δεν ξέρει πού να ψάξει», επισημαίνει ο επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεματικής του Πανεπιστημίου, Χρήστος Μιχαλακέλης. «Στην πτυχιακή μου διαπίστωσα ότι το κέρδος για την Ελλάδα είναι μεγάλο. Οσο περισσότεροι είναι οι αλλοδαποί φοιτητές, τόσο καλύτερο όνομα αποκτούν τα πανεπιστήμια. Επίσης, υπάρχει και οικονομικό όφελος. Κάθε παιδί θα ξοδέψει τουλάχιστον 500 ευρώ μηνιαίως. Σε άλλες χώρες γίνεται μεγάλη διαφήμιση για σπουδές. Εδώ δεν έγινε ποτέ», υπογραμμίζει ο Αράς.

Ο Αράς είναι «ο μοναδικός Αφγανός φοιτητής στην Ελλάδα» και ξεκίνησε σπουδές το 2008. «Μεγάλωσα στο Ιράν. Οταν τελείωσα το σχολείο, πέρασα στις εξετάσεις, αλλά ως Αφγανός, δεν είχα κανένα δικαίωμα να σπουδάσω. Τα επόμενα χρόνια, εργάστηκα ως ράφτης. Αναγκάστηκα να ξεχάσω τις σπουδές, μόνο δούλευα. Μέχρι που συναντήθηκα τυχαία με τον τότε πρέσβη της Ελλάδος στο Ιράν και με βοήθησε να έρθω και να πάρω υποτροφία» σημειώνει.

H πρώτη εμπειρία
Για να παρακολουθήσει τη σχολή, έπρεπε να μάθει ελληνικά. «Κάναμε μάθημα 8 μήνες και δώσαμε εξετάσεις. Από τους 800 υποψηφίους, περάσαμε μόλις 250», αναφέρει. Ωστόσο, η πρώτη εμπειρία στο πανεπιστήμιο ήταν μάλλον δυσάρεστη. «Ημουν ο μόνος ξένος και δεν ήξερα καλά τη γλώσσα. Εκατσα μόνος μου, χωρίς παρέα. Δεν καταλάβαινα τίποτα στο μάθημα και ένιωθα ότι δεν θα τα κατάφερνα ποτέ», διηγείται.

Η πλατφόρμα ουσιαστικά πάτησε στη σωρεία προβλημάτων που αντιμετώπισε ο Αράς. «Η πτυχιακή του ήταν η βάση στην οποία στηριχθήκαμε. Οταν αποφασίσαμε να το προχωρήσουμε, μας έδωσε τις ανάγκες του και τις δυσκολίες που είχε και αρχίσαμε να καλύπτουμε τα κενά. Δίνουμε πληροφορίες από τις σπουδές που μπορεί να κάνει ένας ξένος φοιτητής στην Ελλάδα, μέχρι το πού θα βρει εστία, τι θα φάει και πού θα μεταφράσει έγγραφα. Διαπιστώσαμε ότι το σύνολο των πληροφοριών ήταν στα ελληνικά, όπως για παράδειγμα η διαδικασία εγγραφής για αλλοδαπούς φοιτητές στο σάιτ του υπουργείου Παιδείας. Πού θα το δει ένας Κινέζος;», αναφέρει η επίκουρη καθηγήτρια Χρύσα Σοφιανοπούλου, που μετέχει στην ομάδα.

Το υλικό
Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισε η ομάδα, που απαρτίζεται επίσης από φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες, αφορούσε στη συλλογή πληροφοριών, μια διαδικασία που ακόμη συνεχίζεται. Οι ερευνητές βρήκαν το υλικό, το μετέφρασαν στα αγγλικά και το κατηγοριοποίησαν ανά πόλη, αντικείμενο και πανεπιστήμιο. Η ιστοσελίδα απευθύνεται σε ξένους, που θέλουν να πραγματοποιήσουν σπουδές σε προπτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο, καθώς και στους φοιτητές που έρχονται μέσω Erasmus+. Το επόμενο διάστημα, θα υπάρξει ειδική μέριμνα για τις δυνατότητες των προσφύγων να σπουδάσουν στην Ελλάδα.

Σήμερα, η πλατφόρμα θα παρουσιαστεί σε ημερίδα για τον Εκσυγχρονισμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Το επόμενο διάστημα, η ομάδα θα επιδιώξει χρηματοδότηση, καθώς, όπως λένε «όλα τα έξοδα καλύπτονται από την τσέπη μας».

ethnos.gr ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΤΖΟΥΜΕΡΚΙΩΤΗ