Το Πανεπιστήμιο Αθηνών παρουσίασε την πρώτη Ιδρυματική Έκθεση Εσωτερικής Αυτοαξιολόγησης και διαπιστώνει υποχρηματοδότηση και έλλειψη καθηγητών

Η «ακτινογραφία» όλης της πανεπιστημιακής ζωής καταγράφεται αναλυτικά στην έκθεση που παρουσίασε στο Πανεπιστήμιο ο καθηγητής Κώστας Μπουραζέλης, αναπληρωτής πρύτανης ακαδημαϊκών υποθέσεων και διεθνών σχέσεων και πρόεδρο της επιτροπής της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας του ΕΚΠΑ,

Οι ενεργοί φοιτητές του ιδρύματος αποτελούν μόνο το 38% του συνόλου των εγγεγραμμένων φοιτητών στο ίδρυμα, οι οποίοι ανέρχονται σε 103.972

Οι φοιτητές του πανεπιστημίου της Αθήνας εγκαταλείπουν τα αμφιθέατρα είτε γιατί δεν μπορούν ανταποκριθούν στις σπουδές υψηλού επιπέδου του ιδρύματος είτε γιατί οι γονείς τους δεν μπορούν να τους συνδράμουν οικονομικά, ώστε να καταφέρουν να πάρουν το πτυχίου τους

Η μη έγκαιρη ολοκλήρωση σπουδών των φοιτητών αποδίδεται σε δύο σημαντικούς παράγοντες:

Στον μεγάλο αριθμό φοιτητών με ελάχιστα προσόντα που εισάγονται στο Πανεπιστήμιο. Η διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων δυστυχώς δεν ελέγχει μια σειρά από γνωστικές, ερευνητικές αλλά και κοινωνικές δεξιότητες, απαραίτητες για την παρακολούθηση ακαδημαϊκών σπουδών αλλά απλώς την στείρα απομνημόνευση μερικών σελίδων. Αποτέλεσμα αυτού πολλοί νέοι φοιτητές να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν στο υψηλό επίπεδο σπουδών και να εγκαταλείπουν το Πανεπιστήμιο.

Οι υποψήφιοι μπορεί να επιτύχουν σε μια σχολή, όμως το πρόγραμμα σπουδών να περιλαμβάνει μαθήματα άσχετα με τα μαθήματα στα οποία εξετάστηκαν στις πανελλαδικές. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι ο φοιτητής να έχει σημαντικά κενά και να μην μπορεί να καταλάβει θεμελιώδη μαθήματα και έννοιες του προγράμματος σπουδών στο οποίο επέτυχε και εγγράφηκε. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος έχει προταθεί από τους εξωτερικούς αξιολογητές, να εφαρμοστεί το συντομότερο δυνατό όπου δεν υπάρχει, δομή μαθημάτων βασισμένη σε προαπαιτούμενα, και η ενίσχυση του πρώτου έτους με μαθήματα γενικής παιδείας που ενισχύουν τις γνώσεις και δεξιότητες των φοιτητών ενόψει των εξειδικευμένων μαθημάτων των επόμενων ετών.

Επίσης, ειδικά στα ξενόγλωσσα τμήματα αφενός η βάση εισαγωγής διαμορφώνεται σε χαμηλά επίπεδα αφετέρου το επίπεδο γλωσσομάθειας (στις ξένες γλώσσες) που απαιτείται δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό με αποτέλεσμα να εισάγονται φοιτητές με μέσο όρο κάτω από 10.000 μόρια. Αυτό οδηγεί με βεβαιότητα στη διαμόρφωση ομάδων φοιτητών με αυξημένο κίνδυνο μη ολοκλήρωσης των σπουδών τους λόγω αντικειμενικής αδυναμίας ανταπόκρισης.

(2ον) Τα τελευταία πέντε χρόνια, η παρατεταμένη οικονομική κρίση έχει επιδράσει αρνητικά στην προσπάθεια των φοιτητών να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Πολλοί εξ αυτών, εγκαταλείπουν τις σπουδές τους επειδή η οικογένεια δεν μπορεί πλέον να συνδράμει, υποαπασχολούνται σε εργασίες άσχετες με τις σπουδές τους για να εξοικονομήσουν εισόδημα, επιλέγουν να μην παραστούν σε εξεταστικές λόγω του κόστους διαμονής και μετακινήσεων (φοιτητές από την επαρχία).

Αποτέλεσμα η περαιτέρω επιβράδυνση του ρυθμού ολοκλήρωσης σπουδών ή / και η εγκατάλειψη της φοίτησης.